טיפים           

חינוך וחיוך

זוכרים את חוק הכאוס? אני אזכיר במשפט: תנו להם להסתדר בבלגן של עצמם. זה נכון אבל מה קורה כאשר חשוב לכם שמשהו יתבצע ולהם חשוב פחות???

אתם רוצים שהם יסדרו את החדר (פעם ב...צריך לנקות), יפעילו מדיח, אולי ייקחו את הכלב לטיול והם??? הם בשלהם - ווטסאפ, סוני, חברים... הכל יחכה, כלום לא בוער.... חוץ מהקישקע שלנו פנימה.

מה עושים? יצירתיות והומור אף פעם לא הזיקו ולכן, בפעם הבאה שהמתבגר שלכם רוצה ממכם משהו (כאן ועכשיו!!!) כמו כמה שקלים לקפוץ לקניון, אך הוא לא ממלא את חובו לחברה (או לבית) תעשו את הדבר הבא: השאירו פיתקון בחדרו שעליו כתוב: השארתי לך את הכסף בחדר. אם תסדר אותו - תמצא

בהצלחה

חוק הכאוס

את חוק הכאוס אתם מכירים?

יש משפחות (בטח לא שלכם...) שכאשר נכנסים לחדרו של הילד המתבגר מבינים שחוק הסדר בבית מת והכאוס חי, קיים, בועט ונושם. ובגדול!!! מסתבר, שגם בכאוס אפשר למצוא סדר (ראו את הסרטון המצורף) ויש מתבגרים שיש להם סדר משלהם. לא רק זה. מסתבר שבמילון הילדים והנוער שהם אחראיים על מונחיו המילה סדר מוגדרת באופן קצת שונה מההגדרה שלנו לסדר. תנו להם לארגן את המרחב שלהם, שיחיו בסדר בתוך ה"סדר" שהם מוצאים לנכון והעיקר...שיהיו אחראיים עליו. בהצלחה

גבולות - נושא מורכב, מסובך וקשה אשר מוגדר לעתים בצורות שונות

כל חיינו אנו מתמודדים עם גבולות - הגדרה, הצבה, שמירה, פריצה... אך כהורים אנו מבינים את המשמעות, היתרונות, את החובה המוטלת עלינו להציב גבולות לילדינו.
דמייני את הסיטואציה הבאה - את נמצאת עם ביתך על גגו של מגדל עזריאלי, היא רוכבת על אופניים, נהנית ומאושרת מכל רגע. את שמחה לאור ההנאה והחיוך המתרחבים על פניה, הרי אין דבר יותר מהנה מלראות את ילדינו מאושרים.
אך מה היית עושה או אומרת אם היית מגלה שאין מעקה על גגו של מגדל עזריאלי? היא הייתה מפצירה בך שוב ושוב להמשיך ולרכב הרי "לא יקרה כלום אמא" ואת? (דמייני את הסיטואציה בעיניים עצומות...) במקרה הזה התשובה ברורה אך במקרים רבים אחרים אנו מתלבטים כהורים בדילמת הצבת הגבולות. 
בחופש הגבולות עוד יותר מטשטשים. הילדים מרגישים גדולים יותר, משועממים יותר, מחפשים אטרקציות מעניינות יותר... ואנחנו???

שאלות ותשובות

 

 

​​​​"מה נשמע"? "בסדר"

"איך היה היום בבית הספר"? "בסדר"

"יש חדש"? "לא"...

השיחה הזאת (או החקירה הזאת) מוכרת לכם???

רצף השאלות והתשובות הקבועות והשגורות בפינו ובפי ילדינו הופך לריטואל משעמם, חסר תוחלת ומטרה. עצה קטנה - חישבו על שאלות אחרות, שונות, מעניינות יותר, שיגרמו לילדים לחשוב רגע לפני שהם עונים כמו:

מה גרם לך לצחוק היום? מתי היה לך הכי משעמם? איזה מילה המורה שלך אומרת הכי הרבה? השאלות השונות מחייבות את הילדים לחשוב (אי אפשר לענות "בסדר...") ויוצרות מחשבה ועשויה להוביל לשיחה אחרת, שונה ומעניינת יותר.

 

 

יצירת קשרים חברתיים אינה משימה קלה לכולם

 

קל לנו ונח לנו להמשיך עם המוכר, הידוע, הצפוי מראש.

הפרידה מבית הספר היסודי והכניסה לחטיבת הביניים הינו תהליך מאתגר מסיבות רבות.

אחד האתגרים הוא השינוי החברתי. האומץ לתת הזדמנות, להיפתח ליצירת קשרים חברתיים נוספים, לשמר את הקיימים אך להרחיב את המעגלים ולגוון אותם.

מדובר בתהליך – זה לא קורה ברגע אך השאלה היא האם הדברים קורים מעצמם (עניין של מזל) או שיש לנו יכולת להשפיע עליהם? האם אני פסיבי או אקטיבי בתהליך?

לעיתים מה שנראה כבלתי אפשרי, קשה ומורכב עשוי להפוך לחוויה מעשירה, מגוונת ומעניינת היוצרת חברויות חדשות ומשמעותיות (כאילו תמיד היינו יחד)

 

 

מתי הזמן הנכון לתת לילדינו כלים לעצמאות והתמודדות בחיים?

מתי הגיע הזמן שהם יסדרו לבד את חדרם, יסייעו בארגון הבית, ישמרו על אחיהם הצעירים וייקחו אחריות על מטרה אחת קבועה?

אנחנו רוצים לשמור על ילדינו, להגן עליהם, ליצור להם חיים קלים, נוחים ומהנים אך לפעמים אנו שוכחים שאם לא ניתן להם להתמודד, לא נאתגר אותם ונציב להם יעדים ומטרות (שלעיתים אינם לרוחם) אנחנו לא נאפשר להם לצמוח, ללמוד, לרכוש מיומנויות, עצמאות וכלים לחיים.  קשה לנו לעמוד מהצד ולראות את ילדינו מתמודדים עם קושי, נאבקים, מתחבטים ואנו רוצים לעשות במקומם, להקל, לגרום להם להרגיש טוב אך אם נצליח לעמוד מהצד, לכוון אך לא לעשות במקום, לייעץ אך לא להחליט, הם יתנסו, יתאמצו, יחוו הצלחה או כמעט הצלחה אך יעברו דרך משמעותית שבדרכה הם ירכשו כלים לחיים.

מתסכלת עליה ומנסה למצוא את עצמי...

בכל פעם שאני מסתכלת על בתי המתבגרת אני מנסה למצוא את עצמי. איך אני הייתי בגילה. מה הרגשתי, איך חשבתי, מה היה לי חשוב ועל מה רציתי לוותר. 

גיל ההתבגרות של הילדים קשה להורים אך קשה מאוד גם לילדים. נסו מדי פעם להיכנס לנעליהם, להיזכר בעצמכם וסביר להניח שהזיכרונות יסייעו לכולם לעבור את הקשיים ביתר קלות.

אימא תפסיקי לחפור!!!!

תקשורת עם מתבגרים היא עניין לא פשוט. הבנות בגיל ההתבגרות מתחילות להיות חסרות סבלנות, לא רוצות להקשיב ל"חפירות" שלנו, מבקשות להיות ענייניות ורוצות כמה שיותר מהר לחזור לעניינים הדחופים שלהן. למרות שקשה אסור לוותר. קחו נשימה עמוקה ותשאלו, תתעניינו, המשיכו "לחפור" ותביעו התעניינות. אם נצליח ליצור קשר שמאפשר לדבר על רגשות ומחשבות תוך הקפדה על גבולות ושמירה על סמכות הורית, יש סיכוי טוב שנעזור להן לעבור את הגיל הזה בשלום.

מחרוזות חווית התבגרות משותפת